zondag 19 november 2017

Wijting, wijting en nog wat andere soorten!





Ieder jaar weer het zelfde liedje en toch klagen we niet! Het zeewater wordt snel kouder, onze zomergasten verzamelen zich en maken zich klaar voor de trek richting warmer water. Zij maken plaats voor de wintervissen. Zeebaars is nu prima te vangen. Zij eten zich nog even vol ter voorbereiding op de lange tocht die ze voor de boeg hebben. Vind je een stek waar ze verzamelen is het een koud kunstje om ze te vangen, mits je op het goede moment aan het vissen bent.


Tong zit er ook nog, bot is eigenlijk altijd aanwezig, maar het doel van de komende tripjes zijn toch wel onze wintergasten. Met wijting en schar als hoofddoel en af en toe een uitstapje naar de gul.
Voor een reportage over het vissen op wijting staat er een tripje naar de Zeeuwse stranden gepland. Met zijn vijven spreken we af om aan het einde van de middag te vertrekken en een avondje rond laag water te vissen. Helaas gooit het weer roet in het eten. Noodgedwongen strijken we neer aan de waterweg, maar dat was al te lezen in onze vorige blog.

De strandsessie kon niet lang meer op zich laten wachten, de deadline kwam snel dichterbij. We besloten dan ook op een donderdagavond te gaan. Het tij was veelbelovend, de verkeersdrukte niet, wat een ellende! Ik kwam dan ook veel te laat aan op het strand, de rest stond al ongeduldig te wachten, ik had namelijk het aas bij me. Geert, die speciaal als fotograaf mee gegaan is, maakte dankbaar gebruik van het laatste licht. Hij begon alles wat we deze sessie zouden gebruiken vast te leggen op de gevoelige plaat.

Ondertussen stelde ik de twee strandstokken op, de rest kon direct beginnen met vissen, zij waren al klaar met opstellen. De eerste vissen lieten niet lang op zich wachten. Robert en André haalde de eerste wijtingen en scharren naar boven.
Normaal gesproken ben ik van de zelf geknoopte onderlijnen, maar door de drukte ging me dat niet lukken deze keer. 

Gelukkig zag ik een foto van Sjaak Lobs voorbij komen op Facebook, hij knoopt zijn onderlijnen altijd zelf. Ze zagen er goed uit, ik besloot hem dan ook te contacteren en te vragen of hij ze voor mij ook zou willen knopen. Na het aanhoren van mijn wensen viel er een paar dagen later een envelop op de mat. Dat Sjaak weet waar hij mee bezig is zag ik direct, kwalitatief goed materiaal, nette knoopjes en zorgvuldig verpakt. Bedankt Sjaak! Uiteraard maakt Sjaak meerdere soorten onderlijnen. Interesse? Zoek hem even op Facebook.



Het was al bijna laag toen ik serieus begon met vissen. De stroom was er ver uit en de aanbeten ook. Zoekend met een piramide loodje kon ik toch wat wijtingen arresteren. Een tijdje later kwam de stroom er weer in en begon het bij iedereen weer te lopen. De wapperlijnen van Sjaak waren veruit favoriet vandaag, de meeste vissen vielen voor deze presentatie. 

We vingen een hele mooie mix van zomer- en wintergasten. Bot, wijting, schar, scholenbaars en een tong. Het opkomende water kun je helaas niet tegenhouden. Naarmate het water hoger kwam werden de vangsten minder en beduidend kleiner. Aangezien we de volgende dag gewoon moeten werken en nog een flinke terugrit voor de boeg hebben besluiten we te stoppen. Goed is goed. De doelstelling was ruimschoots gehaald.

Tijd voor het volgende avontuur….


Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten